پوشاک در کشورهای عربی و خاورمیانه قسمت 1

ریبون از پاییز 1401 فعالیت خود را به صورت تخصصی در فضای مجازی آغاز کرده است. این وبلاگ مختص به نشر رسمی اخبار ریبون در میان فضای وبلاگ فارسی است.

پوشاک در کشورهای عربی و خاورمیانه قسمت 1

۲۷ بازديد
خاورمیانه جهانی رنگارنگ از لباس و پوشاک عربی مردان و زنان است. هزاران سال است که این یک واقعیت پیچیده مانده و سنت‌های محلی و فرهنگ غربی در خاورمیانه به هم می‌آیند. وقتی به لباس‌های خاورمیانه فکر می‌کنید، لباس‌های بلند سفید و مقنعه‌های زنانه مشکی تنها چیزهایی هستند که به ذهنتان خطور می‌کند؟ با ما همراه باشید. شاید وقت آن باشد بدانید تیشرت را همه میپوشند!!
با اینکه که فرهنگ غرب عمیقاً بر پوشش کشورهای عربی تأثیر گذاشته، هنوز هم می توان در نقاطی لباس های سنتی را پیدا  کرد. در این مقاله به برخی از رایج ترین باورهای غلط در مورد اعراب و لباس آنها می پردازیم. جزئیات لباس های سنتی پوشیده در کشورهای مختلف، از مراکش تا عمان را شرح می دهیم. همچنین به شما نشان میدهیم که چگونه کوچکترین لباسها از کشوری به کشور دیگر تغییر می کند. 
عوامل اثر گذار بر لباس عربی: سن، طبقه اجتماعی، مکان
سن فرد و محل زندگی او تفاوت زیادی در پوشیدن لباس در خاورمیانه ایجاد می کند. جوان ترها تمایل دارند لباس های غربی بپوشند و از لباس های سنتی خود فقط برای مناسبت های خاص مانند عروسی، جشن های مذهبی یا مراسم مذهبی استفاده می کنند. نسل‌های قدیمی‌تر اغلب با پوشیدن لباس‌های سنتی عربی دیده می‌شوند. در هرحال شهرنشینها بیشتر به آخرین روند مد و برندهای محبوب توجه دارند. و در شهرهای کوچکتر و مناطق روستایی، مردم لباس های سنتی را به دلیل راحتی و محافظتی که در برابر آفتاب، باد و شن ایجاد میکند، ترجیح می دهند.
سومین عامل کلیدی طبقه اجتماعی فرد است. لباس‌های طراحان غرب در میان طبقه متوسط ​​و بالا مد روز هستند، لباس‌های کلاسیک و لباس‌های بسته به راحتی در محله‌های سنتی یافت می‌شوند. البته این مسئله می تواند برای برخی کشورها در شام و شمال آفریقا صادق باشد، اما معیارها برای کشورهای خلیج که در آن همه زنان و مردان لباس های مشابه می پوشند، تغییر می کند. در کشورهای حاشیه خلیج فارس، کیفیت و شیوه طراحی «عبا» طبقه اجتماعی و موقعیت فرد را آشکار می کند نه پوشیدن برندهای غربی.
کلیشه های لباس عربی
قبل از صحبت درباره جزئیات لباسهای هر کشوری، باید برخی از تصورات غلط مربوط به لباس خاورمیانه را دور بیاندازیم و همچنین اصطلاحات اساسی مد لباس عرب را معرفی کنیم.
1) همه زنان عرب حجاب دارند.
این گفته به دو دلیل اشتباه است:
آ. برخی از زنان مسلمان تصمیم می گیرند حجاب داشته باشند و برخی موهای خود را بدون پوشش می گذارند. مانند زنان ایرانی.
ب برخی از زنان عرب مسیحی یا یهودی هستند و بنابراین احتمالا از قوانین لباس پیروی نکنند.
2) حجاب روسری است.
گرچه اصطلاح حجاب کلمه ای است که برای توصیف روسری که توسط بسیاری از زنان مسلمان استفاده می شود و  کلمه حجاب به چادر کوتاهی اطلاق می شود که دور سر زن پیچیده میشود. اما حجاب یک اصطلاح کلی برای توصیف لباس های محدودی است که شامل پوشاندن مو و سر میشود.
3) تنها یک نوع حجاب وجود دارد.
خیر اصطلاح حجاب شامل انواع چشمگیر روسری است که در اشکال، طول ها و پارچه های مختلف وجود دارد. حجاب ها انواع مختلفی دارند و زنان آن را به عنوان نشانه مذهبی یا فرهنگی و برای بیان تعلق به جامعه ای خاص می پوشند و برخی هم آن را یک مد مهم می دانند. حجاب ها سبک ها و رنگ های متفاوتی دارند و زنان با حجاب (مُحَجَبِت به زبان عربی) همیشه با آخرین ترندها به روز هستند، همانطور که زنان غربی می دانند که آیا یک لباس دمده  است یا نه.
یک نمونه از چگونگی تغییر و تحول مد حجاب، به اصطلاح «گامبوآ» است که می‌توان آن را به معنای واقعی کلمه «کوهان شتر» ترجمه کرد. در حدود سال 2008 زمانی که زنان با استفاده از گیره‌ای با یک گل پلاستیکی غول‌پیکر (gamboo'a) زیر روسری، حجاب‌های حجیم داشتند، مد بود_همون کلیپس خودمون_. به زودی به مد روز تبدیل شد، به ویژه در کشور ترند دوست تر منطقه، امارات. با این حال، تا سال 2011 از مد افتاده بود.
در اینجا به چهار نوع اصلی حجاب اشاره می کنیم:
  1. شایلا: حجابی یک تکه، که از روسری بلندی که دور سر پیچیده شده و زیر چانه سنجاق می‌شود و به آرامی روی شانه‌ها قرار می‌گیرد. معمولاً روی یک کلاه رنگی مناسب پوشیده می شود که به حفظ حجاب کمک می کند. لبه کلاه ممکن است با توجه به ترجیح زن نشان داده شود یا نباشد. این رایج ترین نوع حجاب، به ویژه در کشورهای حاشیه خلیج فارس (به جز عربستان سعودی) است.
  2. العمیره: حجاب دو تکه. پوشیدن آن ساده است و شامل یک کلاه سر و یک روسری لوله ای است که در بالای آن پوشیده می شود. تفاوت اصلی بین شایلا و العمیره در شکل روسری (مستطیل شکل برای شایلا، لوله ای شکل برای العمیره) و کلاه سر (در حالت اول پنهان یا اندکی قابل مشاهده است، در حالی که بخش قابل توجهی از آن در معرض دید قرار دارد). می توان آن را در خاورمیانه هم مشاهده کرد، حتی اگر در جامعه مسلمانان جنوب شرقی آسیا رایجتر باشد.
  1. نقاب: چادر صورت که معمولاً با روسری می پوشند و پشت سر می بندند. فقط برای چشم ها فضایی ایجاد می کند، حتی برخی از خانم ها یک روبند برای چشم اضافه می کنند که به آنها اجازه می دهد بدون آشکار کردن چشمان خود ببینند. دیدن نقاب در شمال آفریقا یا شام غیرعادی نیست، اما بیشتر در عربستان سعودی استفاده می شود. 
  1. خمار: حجاب بلندی که سر و سینه را تا کمر می پوشاند. صورت بدون پوشش باقی می ماند. به اندازه انواع پوشش سر قبلی محبوبیت ندارد. هنوز هم برخی از زنان آن را در زندگی روزمره خود می پوشند.
4) بیشتر زنان عرب برقع می پوشند.
نه به طور کامل، و خواهید دید که چرا. برقع یک لباس عربی است که مشخصه پاکستان و افغانستان است. رژیم طالبان برقع را تحمیل کرد و در جهان عرب از اولویت برخوردار نیست، حتی اگر برخی کشورها مانند یمن نسخه خود را از برقع (یا برقع) دارند که با نمونه افغانی متفاوت است.

پوشاک زنانه ریبون لباس عربی
لباس زنانه عربی ریبون

این مطلب جالب بود؟ ادامه آنرا از اینجا بخوانید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.